ניהול נכון של תזרים מזומנים בעסקים

ניהול נכון של תזרים מזומנים בעסקים

מהו תזרים מזומנים? מהי חשיבותו בפעילות העסקית וכיצד ניתן לנהל נכון את תזרים המזומנים בבית העסק שלכם? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

תזרים מזומנים (CASH FLOW) הוא מונח מקצועי מתחומי הניהול והחשבונאות והוא מתייחס למעשה לכלל התנועות של הכסף המיוצר כתוצאה מפעילות עסקית כזו או אחרת. הגדרת תזרים המזומנים משמשת בין היתר לצרכי תכנון תקציבי, לצרכי חישובי רווחיות, לצרכי בניית מודל עסקי – כלכלי ולצרכי השגת מטרות עסקיות נוספות המצריכות משאבים כספיים.

חשיבותו של תזרים המזומנים

כל עסק באשר הוא מבסס את פעילותו העסקית על שלושה מודלים כלכליים מרכזיים:

  1. מודל עסקי המייצר הכנסות
  2. מודל עסקי המייצר רווחיות
  3. מודל עסקי המייצר כסף נזיל (תזרים מזומנים)

 

במקרים בהם היקף ההכנסות מותיר רווחים משמעותיים התוצאה היא תזרים מזומנים גדול יותר ובמקרים בהם היקף ההכנסות מייצר רווחים שוליים, תזרים המזומנים הוא קטן ולכן הוא איננו מאפשר צמיחה ופיתוח עסקי וברוב המקרים, ממצאי תזרים מזומנים גרוע מוביל לסגירת בית העסק וליצירת חובות כספיים עקב התחייבות כספיות וכדומה. מחסור בכסף נזיל מקשה על בעלי בית העסק להמשיך ולקיים כל פעילות עסקית נדרשת, ולכן, מחסור בכסף נזיל עלול להוביל גם עסקים רווחים לפשיטת רגל.

איזון בין שלושת המודלים העסקים הנ"ל, לוקח זמן ומחייב את בעלי בית העסק לפעול באופן נקודתי להגדלת ההכנסות, הרווחיות והיקף תזרים המזומנים בכל רגע נתון. חשוב לציין שעסק מצליח הוא לא בהכרח עסק המגיע למחזורי הכנסות גדולים אלא עסק היודע לייצר רווחיות משמעותית בכל מכירה. רווחיות זו מאפשרת להזרים כסף לבית העסק ובכך להמשיך להפעילו מבלי להידרש למסגרות מימון ואשראי כאלו ואחרות.

ניהול תזרים מזומנים – כיצד?

הדרך הטובה ביותר להתייחס לתזרים המזומנים היא כהשקעה לטווח הקצר, הבינוני והארוך בבית העסק, ולכן, כל תנועת כספים אותה אתם מבצעים מהרווחיות אל תזרים המזומנים, יכולה לשמש אתכם לצרכי תפעול בית העסק מבלי להידרש למקורות מימון כאלו ואחרים ומבלי להסתמך על צפי מכירות עתידי.

יחד עם זאת, הזרמת כספים ישירים מהרווחיות אל חשבונות תזרים המזומנים של בית העסק, היא תהליך מתמשך, וזאת לנוכח העובדה שמרבית העסקים החדשים מתמודדים עם בעיות תזרים עקב נטילת התחייבויות כספיות ולנוכח הוצאות כספיות גבוהות בשלבי ההקמה.

אם כך, כיצד ניתן לנהל נכון את תזרים המזומנים?

חשבון תזרים המזומנים של בית העסק חייב להיות מוגדר ככזה ומופרד מכל יתר החשבונות באמצעותם אתם משלמים מיסים וכל דרישת תשלום אחרת לצרכי תפעול בית העסק. באמצעות תכנית עסקית כלכלית המתמקדת בביסוס שלושת המודלים העסקיים הבסיסיים ביותר לכל בית עסק ( הכנסות, רווחיות ותזרים מזומנים), תוכלו לפעול לאיזון מיטבי בין שלושת המודלים לאורך זמן ובכך לייצר לכם כסף נזיל היכול לשמש אתכם לכל מטרה עסקית כזו או אחרת. כיום. תוכלו למצוא היצע הולך וגדל של תוכנות מחשב באמצעותן ניתן לנהל נכון את תזרים המזומנים, אך לצורך יצירת איזון בין שלושת המודלים לאורך זמן, קיימת חשיבות רבה להיוועצות מקצועית עם יועץ עסקי כלכלי המתמחה בבניית תכנית כלכלית ותכנון פיננסי לבית העסק.

תגיות: , ,

מאמרים נוספים בנושא

6 שלבי המכירה
6 שלבי המכירה

ראה עוד
איך כותבים תוכן שיווקי? (בענף העיצוב, האדריכלות והבנייה)
איך כותבים תוכן שיווקי? (בענף העיצוב, האדריכלות והבנייה)

ראה עוד
גדלים לפייסבוק ולאינסטגרם
גדלים לפייסבוק ולאינסטגרם

ראה עוד
WhatsApp
היי זאת נטע :-)
אפשר לתת לך הצעה טובה לשיווק העסק שלך?